Parkovanie v Bratislave. Neriešiteľný problém?

Autor: Andrea Oravcová | 2.10.2015 o 14:38 | (upravené 5.10.2015 o 8:45) Karma článku: 3,29 | Prečítané:  992x

Podľa štatistiky Prezídia Policajného zboru sa od začiatku roka 2015 do konca augusta stalo na parkoviskách už 1656 dopravných nehôd, pri ktorých sa ľahko zranilo 150 účastníkov a s ťažkými zraneniami vyviazlo 26 osôb. Ale pozor!

Nehody na parkoviskách si za uplynulých osem mesiacov vyžiadali aj tri(!!!) ľudské životy. V tomto roku už polícia vyčíslila škody z dopravných nehôd na parkoviskách na vyše jeden a pol milióna eur. Toľko štatistika.

V posledných dňoch sa v Bratislave veľmi živo diskutuje o politike parkovania. Tento problém sa rozhodla riešiť mestská časť Petržalka, ktorá navrhla riešenie prostredníctvom oddelenia rezidentov (teda tých, ktorí majú v Petržalke trvalý pobyt) od pracujúcich turistov (na vysvetlenie tých, ktorí v Bratislave prechodne bývajú, pracujú, prípadne len parkujú) a následného spoplatnenia parkovania.

Návrh zásad parkovacej politiky ešte poslanci schválili. Problémy však nastali potom. Či už je to zvláštnym spôsobom vybraná spoločnosť, ktorá má byť prevádzkovateľom parkovania v Petržalke, či množstvo protichodných informácií, ktorými je zasypaná bratislavská verejnosť, či diskusie plné emócií, či slabá informovanosť poslancov miestneho zastupiteľstva.

Platím, ale zaparkovať nemusím

Ale dotknime sa podstaty tohto problému. Parkovacia politika sa opiera najmä o  pojmy rezident a abonent.

Je dobré deliť obyvateľov Bratislavy na majiteľov bytov a tých, ktorí tú len bývajú či pracujú? Aj keď je to nepríjemná otázka, je pravdepodobné, že väčšina z nás sa zhodne na tom, že tam, kde mám trvalý pobyt, by som mal dostávať aj isté výhody, a to vzhľadom na fakt, že za mňa či odo mňa obec, mestská časť či mesto dostáva nejaké to euro z daní. V tom prípade ma ale maximálne prekvapuje, prečo by mal človek s trvalým pobytom v mestskej časti, majiteľ bytu, či majiteľ auta registrovaného v danej mestskej časti, platiť okrem odvádzaných daní aj poplatok za parkovanie, pričom nemá garantované parkovacie miesto?

Ďalšou pre mňa dôležitou otázkou je aj to, čo sa stane s nájomcami, ktorí predsa platia nájomné majiteľom petržalských bytov. Nebudú prenajímatelia v Petržalke znevýhodnení voči prenajímateľom z iných mestských častí? Viem si totiž predstaviť, že ja ako človek, ktorý vlastní auto, a vie, že bude mať v Petržalke ako nerezident problém zaparkovať, radšej zvolím inú mestskú časť, kde pohodlne zaparkujem a nebude ma to stáť finančné prostriedky navyše. Nestane sa Petržalka takýmto opatrením menej atraktívna pre nájomcov?

Parkovanie zdarma v blízkosti obydlia ako luxus

Prečo napríklad nie je prvá parkovacia karta zdarma? Platiť by sa mohlo len za každú ďalšiu kartu. Takáto karta by mala byť prenosná, aby v prípade prenájmu bytu mohli túto kartu užívať nájomníci. Taktiež treba odlíšiť tých, ktorí na pravom brehu Dunaja bývajú na základe nájomnej zmluvy a tých, ktorí tam len parkujú a celý týždeň strávia v Rakúsku.

Nielen dôsledok minulosti

Riešenie problému s parkovaním určite nie je jednoduchou záležitosťou. Ale riešiť ho treba. S parkovaním dnes nemá problém len Petržalka. Naše hlavné mesto už niekoľko rokov neúspešne rieši možnosti parkovania pre rezidentov i návštevníkov. Každé väčšie slovenské sídlisko má podobný problém. Prečo je tomu tak?

Príčinou tohto problému nielen v Petržalke, ale i v iných častiach Bratislavy či Slovenska je nezvládnutá architektúra výstavby sídlisk. Zväčša sú neblahým dedičstvom minulého režimu. V tom čase mohol málokto predvídať automobilový boom, ktorý nás po Nežnej revolúcii tak opantal. Avšak aj pre dnešnú dobu je typické budovanie bez konceptu. Výstavba akéhokoľvek zariadenia, či už obytného, administratívneho alebo multifunkčného, mala byť plánovaná a povolená iba ak v prípade, že nevyvolá negatívne následky, akým je aj nedostatok parkovacích miest. Bohužiaľ, od vzniku Slovenskej republiky je, ako sa zdá, udeľovanie stavebných povolení podľa úplne iných kritérií...

O koho prospech ide?

Parkovanie, či už v Petržalke alebo v celej Bratislave je problematické a nutne musí byť v najbližšom čase vyriešené. A dokonca, ideálne v prospech občana, nie prevádzkovateľa. Je ale otázne, či sa na takom niečom vedia naši volení zástupcovia zhodnúť. Veď predsa taká dôležitá otázka, ktorá sa dotýka všetkých obyvateľov (aj tých, čo nevlastnia motorové vozidlá), by nemala vyvolávať také kontroverzie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?